Jaar 1, semester 1: zelfreflectie
Als ik naar mezelf kijk zie ik verschillende positieve maar ook negatieve punten aan mezelf die ik in de meeste gevallen kan verbeteren zolang ik er op blijf letten. De positieve eigenschappen van mezelf zijn bijvoorbeeld dat ik sociaal, spontaan, avontuurlijk en loyaal ben. Ook merk ik dat ik best like-able ben, dat wil zeggen dat mensen mij niet snel niet mogen. Ik heb tevens ook een goed gevoel voor humor en ik houd wel van een leuk praatje.
Natuurlijk zijn er ook negatieve eigenschappen en die weet ik goed van mezelf. Zo weet ik dat ik vaak te laks aan dingen werk, soms niet serieus genoeg ben en dat ik moet weten waar grenzen liggen. Door deze slechte eigenschappen ben ik vaak ook niet pro-actief genoeg en begin ik vaak te laat aan dingen of maak ik dingen te snel waardoor het niet goed is, dit komt ook door gebrek aan nauwkeurigheid.
Doordat ik deze dingen van mezelf weet heb ik ook voor de urenverantwoording en mijn cursussen goede leerdoelen kunnen stellen die mij kunnen helpen om deze negatieve eigenschappen te verbeteren!
Na de feedback die ik heb gekregen heb ik wel gemerkt dat veel dingen die ik aan mezelf herken, terug zie in de feedback. Zowel positief als negatief zeggen mensen dingen over mij die ik van mezelf weet. Ik denk dat dit positief is omdat ik zo makkelijker de negatieve eigenschappen kan verbeteren.
Door middel van mijn zelfreflectie ben ik afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Waar ik vroeger af en toe nog kinderachtig was en niet serieus, ben ik behoorlijk volwassen geworden en bekijk ik dingen professioneler. Dit komt mede door het hebben van zowel een positieve als negatieve zelfreflectie.
Jaar 1: Zelfreflectie in Blok 3

Gedurende Blok 3 heb ik mij vooral ontwikkeld in het leren kennen van nieuwe mensen in een nieuwe klas maar vooral ook het leren samenwerken. Nadat wij in andere groepen zijn geplaatst moesten sommige dingen overnieuw gebeuren en dat was af en toe wennen. Wel heb ik gemerkt dat ik mij snel aanpas aan andere mensen of collega's. Dit is een eigenschap van mezelf wat ik in Blok 1 en 2 nog niet goed heb kunnen testen.
Naast samenwerken met andere mensen heb ik ook gemerkt dat ik pro-actiever ben geworden sinds ik dit vanaf Blok 1 als verbeterpunt in mijn urenverantwoording heb staan. zeker bij het werken in een nieuwe groep heb ik tot nu toe gemerkt dat als er dingen gedaan moet worden ik het vaak zelf wil doen om te laten zien dat ik tot waarde kan zijn voor de groep.
Ik vind dat ik mij niet alleen ontwikkeld heb op het gebied van samenwerking maar ook op het gebied van nauwkeurigheid met het maken van verslagen. Ik heb leren rapporteren en in vergelijking met Blok 1 en 2 zet ik nu bijvoorbeeld snel dingen in APA en heb ik op een goede manier leren rapporteren.
Ook in mijn persoonlijk leven heb ik meer verantwoordelijkheid gekregen en voel ik mezelf gegroeid op meerdere gebieden. Ik woon sinds dit jaar op mezelf dus dat brengt wel wat zelfstandigheid met zich mee. Dit was in het begin wennen en ik moest mezelf af en toe oppakken en focussen op school. Ik merk in Blok 3 dat mijn zelfstandigheid beter is geworden en ik meer verantwoordelijkheid neem over mijn zaken.
Wel merk ik dat mijn directheid en eerlijkheid af en toe ten koste gaat voor de andere dingen die ik verbeterd heb. Ik moet niet vergeten eerlijk te zijn tegen collega's en zeggen wat ik ervan vind. Ook moet ik meer initiatief nemen maar zelfs ook moed verzamelen om geen prettige gesprekken met collega's te voeren. In blok 3 ben ik er wel officieel achter gekomen dat ik mijn P niet meer ga halen. Dit was mijn doelstelling voor dit jaar. Ik vond dit heel erg jammer en vervelend dat ik mij niet aan mijn doelstelling gehouden had. Na gebaald te hebben, heb ik mezelf toch herpakt en mijzelf aangewezen op het feit dat ik hem na de zomer ook kan halen en ik er nu voor wilde zorgen dat ik geen of zo min mogelijk studiepunten zou verliezen tot aan het einde van het jaar. Dit wil ik omdat ik deze anders volgend jaar in het eerste blok allemaal moet inhalen. Mijn doelstelling voor de rest van het schooljaar is dus bijgesteld van mijn Propedeuse halen naar max 3 studiepunten missen bij het overgaan. Deze gebeurtenis was ook een leermomentje van mij namelijk: als er zich een tegenvaller plaatsvindt kan ik er even van balen en kijken wat er fout is gegaan. Als ik hier mee klaar ben moet ik wel weer de draad oppakken en verder vooruit kijken.
Jaar 1: Zelfreflectie Blok 4
Dit eerste jaar heb ik mij kunnen verdiepen in de basisstof van Commerciële Economie. Alles wat ik hier geleerd hebt is tot nu toe goed van pas gekomen ten opzichte van het maken van projecten of tot dusver mijn stage. Veel begrippen komen terug in de praktijk en ik neem er het profijt van. Tot nu toe heb ik op mijn stage het meest te maken gehad met Sales. Alles wat ik bij sales geleerd heb, komt heel veel terug in de gesprekken die ik op stage moet voeren. Niet alleen met stages maar ook bij projecten heb ik gemerkt dat waar in het eerste blok, toen ik nog niet veel basiskennis had, ik soms niet goed wist waar ik moest beginnen. Dit weet ik nu wel en ik zie nu aan het einde van het jaar dat ik me daar heel erg in ontwikkeld heb op gebied van professionaliteit, nauwkeurigheid en kennis over het vak. Door feedback die ik in de blokken gekregen heb, heb ik ook een beeld kunnen schetsen waar andere mensen mij sterk en minder sterk in vinden. Hier heb ik ook naar gekeken gedurende de andere blokken. Er werd bijvoorbeeld gezegd dat ik soms moest weten waar mijn grenzen lagen op het gebied van bijvoorbeeld humor en directheid. De blokken die erop volgde heb ik hier tijdens lessen en bij het maken van projecten op gelet. Het was natuurlijk ook anders omdat ik in een andere klas zit en ik aan sommige dingen moest wennen. Maar dit is goed uitgepakt want ik merk nu dat ik beter weet waar mijn grenzen liggen en zo ook een professioneler gevoel krijgt.
Jaar 2: Zelfreflectie Semester 1, jaar 2
Reflectie leerdoelen & acties
Engelse taal verbeteren m.b.t. stage buitenland
Afgelopen semester heb ik mij geconcentreerd op het versterken van mijn zakelijk Engels. Ik heb dit semester ten opzichte van het eerste jaar veel kunnen verbeteren door testen, feedback en ervaring. Uit de feedback binnen mijn omgeving heb ik opgestoken dat ik vaak bezig ben met de Engelse taal. Hoewel ik afgelopen semester maar bijna 2 uur Business Communication per week heb gehad voelde ik mij ook verplicht om naast dit vak zelf op pad te gaan en mijn zakelijk Engels te verbeteren. Zo heb ik een twee Engelstalige boeken gelezen om zo mijn zakelijk Engels te verbeteren. Uit de ‘Way of the Wolf’ van Jordan Belfort heb ik vooral termen opgestoken die effectief kunnen zijn bij een verkoopgesprek in het Engels, welke lichaamstaal je moet aanhouden, in welke formaliteit je een verkoopgesprek aan moet gaan en de valkuilen die er zijn. Uit dit boek heb ik dus niet alleen mijn Engels verbeterd maar ook dingen opgestoken die opleidingsgericht van pas kunnen komen. Ook heb ik nieuwe dingen geleerd door dit boek die ik ervoor nog niet wist. Voorbeelden noemen van dingen die ik geleerd heb van het boek. Door het boek ‘Building a Storybrand’ van Donald Miller heb ik net zoals bij Jordan Belfort dingen opgestoken op zowel taalkundig vlak als mijn expertise op het gebied van marketing. Om te laten zien wat ik van dit boek opgestoken heb en hoe mijn Engels hierdoor verbeterd heb, heb ik samenvattingen gemaakt van beide boeken in het Engels. Deze zijn te vinden in de bijlagen. (Firby, 2018)
Verdiepen in online marketing
Afgelopen Semester is er ook focus gelegd op online marketing. Dit onderwerp is gekozen omdat het voor mij interessant is ten opzichte van mijn stage van volgend jaar en de richting van het vakgebied waar ik mij later ook in wil specialiseren. Er is daarom gekozen voor een online marketing cursus van Google Digitale werkplaats, deze bestond uit lessen, tussentijdse tentamens en een uiteindelijk eindexamen over alle hoofdstukken samengevat. In deze lessen, tentamens en examens heb ik veel opgestoken over bepaalde onderdelen van online marketing, belangrijke theorieën die toegepast kunnen worden op projecten of onderzoeken en mijn algemene kennis over marketingbegrippen verbeterd. Met deze cursussen heb ik mezelf verbeterd op het gebied van online adverteren, SEO en vindbaarheid op het internet, het maken van een bedrijfsstrategie en hoe je als marketeer sneller online succes zult behalen. Al deze onderdelen ben ik van plan om mee te nemen in mijn stage van volgend jaar, gezien online marketing het vakgebied is waar ik stage in wil lopen. Deze onderwerpen die bij de cursussen behandeld zijn hebben mij verder geholpen bij het specialiseren op online succes.
Kritiekpunten
Er zijn met de gestelde leerdoelen nog wel kritiekpunten over gestelde leerdoelen en wat er miste. In de PGP die aan het begin van het semester gemaakt was staat aangegeven dat ik me ook wil ontwikkelen op het gebied. In semester 2 zal er een aparte actie ondernomen worden van de twee leerdoelen die ik dit semester gesteld heb, maar dan gecombineerd. Het verbeteren van mijn online marketing en mijn Engels zijn leerdoelen die ik voor dit semester apart heb geleerd. Wat nog wel verbeterd moet worden in het volgende semester is de specifieke vaktaal.
Reflectie Semester 2 Jaar 2
Reflectie op ondernomen acties
De leerdoelen en bijbehorende acties van het tweede semester heb ik opgesteld kijkend naar de stage die ik vanaf september moet lopen en alle factoren die ik goed beheers en waar ik mij nog in wil verbeteren. De leerdoelen bestaan uit: “winnaarsmentaliteit creëren”, “kennisveld online marketing verbreden” en “verdiepen in verschillende dimensies”.
Het eerste leerdoel, “winnaarsmentaliteit creëren”, is opgesteld kijkend naar mijn persoonlijkheidstesten en het is een vaardigheid waar ik mij in wil door ontwikkelen. Doordat ik redelijke competitief ingesteld ben, wil ik leren om dit toe te passen wanneer ik het zelf hard nodig heb of wanneer het van toepassing dient te zijn binnen mijn studie of bedrijfsleven. Om er achter te komen hoe je deze mentaliteit als individu het best kunt beheersen en toe kunt passen in de praktijk heb ik inspiratie opgedaan van grootheden. Kijkend naar Michael Jordan en de Formule 1 wereld heb ik kennis en inspiratie opgedaan over de grote winnaars in de geschiedenis. De psychologische gedachtegang en ideeën van de coureurs en sporters zijn voor mij erg behulpzaam geweest. Alles wat ik over deze documentaires geleerd heb, heb ik samen gevat en toegevoegd in het rapport. (zie bijlage 1 & 2)
Gedurende het eerste en tweede jaar heb ik gemerkt dat het bij veel projecten die met online marketing te maken hebben nodig is om goede manieren van content te creëren. Hierom heb ik als actie ondernomen een cursus te doen over het creëren van content en alle handelingen die daarbij horen. Zo heb ik een cursus content design gevolgd om er achter te komen hoe je het best content kan creëren voor je social media kanalen, hoe je dit test en hoe je dit uiteindelijk het best deelt met je doelgroep. Deze actie is ook voornamelijk gekozen, kijkend naar mijn stage van volgend jaar. Het creëren van content is daarbij een belangrijk onderdeel en door deze cursus uitgevoerd te hebben hoop ik een voorsprong gemaakt te hebben binnen mijn derde jaar stage.
Mijn derde leerdoel dit blok bestond uit het verdiepen in verschillende dimensies: branches en psychologie. Ook deze onderdelen zijn gekozen omdat het gebieden zijn waar ik mij in wil verbeteren, weer kijkend naar de stage en minor die volgend jaar gelopen moeten worden. Het opdoen van kennis over verschillende branches heb ik gedaan door middel van het bekijken van het eerste seizoen van de documentaire serie “Explained” en een samenvatting te maken van de afleveringen waar ik het meest geleerd heb over diverse internationale markten en branches. Ook heb ik me hier gefocust op een specifiekere branche of vakgebied: psychologie, dit is gekozen kijkend naar de mogelijke minor die ik in het tweede semester van jaar 3 wil gaan lopen. Ik heb hiervoor 2 boeken gelezen, Het kan ook anders van Adam Grant gaat vooral over Conformisme, dit is voor mij persoonlijk interessant omdat dit aansluit op gedragsveranderingen binnen de marketing. Hoe merk je zo’n gedragsverandering bij een individu en wat moet je er over weten om er op in te kunnen spelen? Net als het boek van Adam Grant gaat het tweede boek dat ik heb gekozen voornamelijk over psychologie, dit keer in de vorm van houding en gedragsverandering. Deze boeken zijn niet voor niets gekozen, beide boeken sluiten aan bij het assessment dat ik vorig jaar voor Marketing heb gehad. Over dit assessment heb ik 3 keer gedaan, waar ik zeer ontevreden over ben geweest. Omdat dit een vakgebied is wat ik zeer interessant vind en mij ook verder in wil ontwikkelen, heb de onderdelen waar ik het assessment moeite mee had er uit gepakt en research naar gedaan. De boeken sloten perfect aan bij de leerstof die ik in het eerste leerjaar moest weten. Ik zou dus zeggen dat ik me, met behulp van de boeken, vele beter heb doorontwikkeld op het gebied van psychologie, marketing en sales.
Dit semester was een anders dan voorgaande halve jaren, dit kwam mede door het coronavirus dat rond de helft van het 3e blok uitbrak. Als projectgroepen moesten we aanpassen aan de nieuwe situatie en het digitale tijdperk liet van haar belangen zien. De quarantaine zorgde eiste ook meer verantwoordelijkheid voor zowel mij persoonlijk als in teamverband onder elkaar. In totaliteit is het ondanks de vele beperkingen die kwamen opspelen goed verlopen met de projecten. De communicatie met projectpartners, docenten en opdrachtgevers verliep over het algemeen goed en als team zorgden we er binnen groepsprojecten voor dat er vaste afspraken stonden waar iedereen zich aan hield. Het maken van vaste afspraken om te videobellen zorgde er voor dat we elkaar up-to-date hielden en de projecten goed bleven onderhouden. Bij het ene project ging dit met meer complicaties dan bij het andere project, bij de vakken onderzoek, marketing en commercieel vakmanschap is dit af en toe het geval geweest. Bij mij persoonlijk hebben deze problemen ook een paar keer plaatsgevonden, het gevolg hiervan was dat ik vanaf dat moment mijn afspraken en taken beter op orde bracht en na vermoeiende start van de eerste paar weken van de lockdown weer goed op de rails was.
De rest van het semester zijn alle projecten goed verlopen en hebben we alle groepsprojecten met een tevreden gevoel afgesloten. De projecten en tentamens die er nog aan moeten komen vereisen nog voorbereiding maar als groep en persoonlijk hebben we ook een goed gevoel over deze projecten. Ik heb gemerkt dat mede door het aanpassen na het aankondigen van de intelligente lockdown ik mezelf heb ontwikkeld en meer kennis heb opgedaan door communiceren via programma’s als Teams. Dit digitaal communiceren zorgde ook voor meer pro activiteit, waar ik voorgaande semesters nog af en toe moeite mee heb gehad. Dit was ook in het vorige leerjaar één van mijn leerdoelen.
Reflectie op Afstuderen
(Model van Korthagen)
Situatie
Gedurende mijn 17 weken stage heb ik mijzelf verder kunnen ontwikkelen als marketing professional. Niet alleen heb ik nieuwe inzichten gekregen over het werken binnen een marketingbureau, ik heb mijzelf ook weten te ontwikkelen en mijn skillset weten uit te breiden. Zo heb ik door mijn leerdoelen meer inzichten gekregen in het opstellen van marketing automation campagnes en het beter leren ontwerpen van visuals. Naast het uitvoeren van de leerdoelen heb ik, door het opstellen van onderscheidende acties voor mijn doelgroep, een betere showcase die meer aanspreekt bij mijn doelgroep. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een profileringskit die gericht opgesteld is voor mijn doelgroep en aanspreekt op de soort innovatieve en creatieve marketeer waar ze naar op zoek zijn.
Terugblik
Hoewel ik mijn afstuderen succesvol en vol met nieuwe kennis heb afgerond, startte het met een kleine tegenslag. Doordat mijn VBA-aanvraag afgekeurd werd en ik te horen kreeg dat ik niet start bekwaam was om aan mijn afstuderen te beginnen, bracht dit enigszins stres met zich mee. Gelukkig heb ik dit samen met mijn stagebegeleider, bedrijfsbegeleider en beoordelaar kunnen bespreken en heb ik mijn onderzoek uiteindelijk kunnen uitvoeren. Dit heeft me wel bewust gemaakt over het juist formuleren van wat je wil gaan onderzoeken. Verder ben ik heel tevreden over hoe mijn stageperiode is verlopen. Ik heb leerzame inzichten gekregen over marketingwerkzaamheden, kennis op kunnen doen over diverse tools en ik heb me persoonlijk kunnen ontwikkelen binnen het bedrijfsleven. Het doorlopen van de stageperiode heeft mij ook volledig gemotiveerd om aan de slag te gaan binnen de marketing. Door het volgen van cursussen en het meegenomen worden in bedrijfsprocessen ben ik enthousiast en gedreven om aan de slag te gaan.
Bewustwording
Kijkend naar de leerdoelen die ik heb doorlopen ben ik erg tevreden over de cycli die ik heb doorlopen. Met name het inzichten krijgen van verschillende afdelingen heeft mij enorm geholpen bij het stellen van korte -en lange termijn doelen. Zo heb ik door het meewerken bij Branding Strategy en Design een doel kunnen stellen om hier in de toekomst werkzaam te kunnen zijn. Kijkend naar mijn vorige afstudeerperiode heb ik nu een veel zekerder gevoel over mijn start bekwaamheid als marketing professional. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik er klaar voor ben!
Alternatief
Natuurlijk wil ik ook na mijn afstuderen nieuwe dingen blijven leren. Zo wil ik mij verder verdiepen in design en wil ik op korte termijn volledig mee kunnen werken binnen een online marketingafdeling. Naast de doelen die ik voor mezelf heb opgesteld moet ik ook bewust zijn van verbeterpunten. Zo wil ik leren consistent te zijn in communicatie naar zowel klanten als collega’s en wil ik nauwkeuriger worden. Dit werd ook aangegeven in mijn tussentijdse en eindbeoordeling. Het zijn beide verbeterpunten waar ik mezelf in herken en daarom ook wil leren tackelen in de toekomst.
Uitproberen
Na mijn afstuderen wil ik full time gaan werken binnen de online marketing. Ik heb gemerkt bij Indicia dat heel enthousiast wordt van meewerken, ik elke ochtend met plezier naar stage ben gegaan en na mijn studie ook ga doen. Daarnaast heb ik door deze stage veel meer leergierigheid weten te creëren over marketing en niet kan wachten om mezelf nog verder te ontwikkelen.
Reflectie op bedrijfsbeoordeling
Kijkend naar de tussentijdse bedrijfsbeoordeling die is ingevuld door Jordi ben ik na week 10 van het afstuderen gaan letten op een aantal aandachtspuntjes. Met name het zelfverzekerder zijn in communicatie en proberen nauwkeurig te werken. Ik herken me in deze feedback en vind het prettig dat het tussentijds gegeven is zodat ik erop kon gaan letten.
Zo heb ik gedurende het afstuderen veel proberen te letten op proactief communiceren naar zowel klanten als collega’s. Ook ben ik meer gaan letten op nauwkeurigheid. Dit is in het begin goed gegaan maar tegen de tijd dat ik mijn scriptie moest afronden heb ik gemerkt dat er soms slordigheidsfoutjes in het geleverde werk zaten.
Kijkend naar hoe ik mijzelf afgelopen maanden heb ontwikkeld en bijdragen die ik heb geleverd ben ik erg tevreden. Zo heb ik een optimalisatie kunnen vinden binnen de organische posts waardoor alle berichten van tevoren ingepland kunnen worden in plaats van plaatsen wanneer het geplaatst moet worden. Ook ben ik achter technisch optimalisaties gekomen die ervoor zorgen dat advertenties beter gemeten kunnen worden. Tot slot heb ik het gevoel van vertrouwen gekregen van Jordi om aan de slag te gaan met verschillende projecten. Hierdoor is het gevoel aan het einde van de stage van een marketing professional geweest die klaar is om aan de start te gaan.
Al met al ben ik zeer tevreden over de feedback die ik heb gekregen. Er zijn punten waar ik verder op kan ontwikkelen en er zijn punten van feedback ter verbetering. Ook heeft Jordi aangegeven me graag te willen aannemen als die mogelijkheid er is. Ik heb op 16 juni een gesprek met Jordi en een directielid van Indicia over mogelijkheden voor werk na mijn studie. Door het werken binnen een bedrijf waar ik veel heb kunnen leren en waarschijnlijk nog veel meer kan leren ben ik erg enthousiast om aan de slag te gaan in het werkveld.
Reflectie op feedback
Kijkend naar mijn feedback zijn er ook verschillende punten waar ik mezelf in herken. Hier komt ook weer terug dat ik moet leren niet de focus te verliezen. Ik merk vaak aan mezelf dat ik gedreven met een opdracht aan de slag kan gaan maar omdat ik te enthousiast ben, scherpte verlies. Hierdoor werk ik niet nauwkeurig genoeg, kan ik slordige foutjes maken en weet ik de opdracht niet goed af te bakenen voor mezelf. Dit is voor mij, kijkend naar mijn persoonlijke leerdoelen, een aandachtspunt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb